ETNOMATEMATIKA MELAYU: MENGUNGKAP KONSEP MATEMATIKA GEOMETRI PADA TEPAK SIRIH

Main Article Content

Annajmi Annajmi

Abstract

Abstract. Mathematics learning carried out in schools currently is still formal and theoretical based on textbooks and is less varied. This has an impact on students' desire to learn mathematics. Thus, there needs to be a relationship between school mathematics and mathematics outside of school. An ethnomathematics approach can be used to connect culture and mathematics. In addition, mathematics that integrates culture will have a significant impact on mathematics lessons. The aim of this research is to gain an understanding of the geometric concepts found in "tepak sirih". Descriptive research with a qualitative approach. Data was collected through studies literature. The data was analyzed using the stages of data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The results of the research show the mathematical concepts contained in tepak betel, which are related to geometry with the topic of flat shapes consisting of the concepts and principles of isosceles trapezoids, rectangles, and congruence of flat shapes, as well as parallel lines.


Abstrak. Pembelajaran matematika yang dilaksanakan di sekolah saat ini masih bersifat  formal dan teoritis berdasaran buku teks serta kurang variative. Hal ini memberikan berdampak pada keinginan siswa untuk belajar matematika. Dengan demikian, perlu ada hubungan antara matematika sekolah dan matematika di luar sekolah. Pendekatan etnomatematika dapat digunakan untuk menghubungkan budaya dan matematika. Selain itu, matematika yang mengintegrasikan budaya akan memiliki dampak yang signifikan terhadap Pelajaran matematika. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan pemahaman tentang konsep geometri yang ditemukan pada tepak sirih. Penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data dikumpulkan melalui studi literatur. Data dianalisis dengan tahapan reduksi data, penyajian data, menarik kesimpulan dan verifikasi. Hasil penelitian memperlihatkan konsep matematika yang terdapat pada tepak sirih, yaitu berkaitan dengan geometri dengan topik bangun datar yang terdiri dari konsep dan prinsip trapezium sama kaki, persegi Panjang, dan kekongruenan bangun datar, serta garis sejajar.

Article Details

How to Cite
[1]
A. Annajmi, “ETNOMATEMATIKA MELAYU: MENGUNGKAP KONSEP MATEMATIKA GEOMETRI PADA TEPAK SIRIH”, hinef, vol. 3, no. 1, pp. 1–12, Jan. 2024.
Section
Articles