PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN CHATBOT BERBASIS WEB MUPEL IPS KELAS VI SD NEGERI PONCORUSO KABUPATEN SEMARANG

Main Article Content

Hanif Dimas Handaru Mukti Istiningsih
Farid Ahmadi

Abstract

This research aims to develop web-based chatbot learning media for social studies for class VI Poncoruso State Elementary School with ASEAN material. This research uses Research and Development (R&D) research. The research process was carried out in accordance with the ADDIE model which involved analysis, design, development and implementation stages. The result of this development effort is the existence of the CHASE Chatbot (ASEAN Chatbot) which can be accessed via a smartphone or computer device connected to the internet. The conclusion is that the use of the ADDIE model is very effective in developing this web-based Chatbot because of its systematic approach, which produces a product that is ready to use.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
H. D. H. M. Istiningsih and F. Ahmadi, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN CHATBOT BERBASIS WEB MUPEL IPS KELAS VI SD NEGERI PONCORUSO KABUPATEN SEMARANG”, JUKANTI, vol. 6, no. 2, pp. 396–406, Nov. 2023.
Section
Artikel

References

Rustandi, A. (n.d.). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda.

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505

Guru Sekolah Dasar, P., & Bahasa dan Sains Universitas Wijaya Kusuma Surabaya, F. (2019). Jurnal Pendidikan Dasar | p-ISSN. In Desember (Vol. 1, Issue 2).

Halimah, A., & Andi Mattoliang, L. (2020). Print) Al asma: Journal of Islamic Education ISSN (Vol. 2, Issue 1). Online.

Tatang Aditya, P. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas VIII(Vol. 15, Issue 1).

Dwiningtiyas, N. A. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Line Chatbot Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 1 Gedangan Sidoarjo

Parina, R., Wijaya, A., & Apridiansyah, Y. (2022). Aplikasi Chatbot Sebagai Media Pembelajaran Interaktif SD N 17 Kota Bengkulu Berbasis Android. In Jurnal Media Infotama (Vol. 18, Issue 1).

Kamilia, R. N., Pratiwi, O. N., & Fa’rifah, R. Y. (n.d.). Question Answering System Berbasis Chatbot Pada Platform Line Untuk Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Sma Dengan Menggunakan Metode Sentence Similarity Measurement Chatbot-Based Question Answering System On The Line Platform For High School Indonesian Subjects Using The Sentence Similarity Measurement Method.

Panduan Teknis Chatbot ACITA Versi 1.0 (07 Desember 2021) Oleh : Devana Afriani Dewi. (n.d.).

Violadini, R., & Mustika, D. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Metode Inkuiri Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1210–1222. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.899

Trisiana, A., & Wartoyo. (2016). Desain Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui ADDIE Model Untuk Meningkatkan Karakter Mahasiswa Di Universitas Slamet Riyadi Surakarta. PKn Progresif, 11(1), 313–330.

Pendidikan, M. T., Keguruan, F., Pendidikan, I., & Kunci, K. (n.d.). Pengembangan Chatbot Berbasis Web Menggunakan Model Addie Zeny Novia Adesfiana [1] ; Indri Astuti [2] ; Eny Enawaty [3]. https://app.smojo.org/zeny92/cantik.

Fathur, A., & Arianto, R. (n.d.). Pengembangan Media Chatbot Telegram Menggunakan Metode Natural Language Processing Bagi Sekolah Dasar Kelas IV Materi Selalu Berhemat Energi.

Fauziah, A., Endang M. Kurnianti, & Otib Satibi Hidayat. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Website Chatbot Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Penyajian Data Untuk Kelas Iv Sekolah Dasar. Efektor, 9(1), 23–34. https://doi.org/10.29407/e.v9i1.16348

Fikri, E. K., Solihat, A. N., & Aisyah, I. (2023). GLOBAL EDUCATION JOURNAL Penggunaan Media Chatbot dalam Model Pembelajaran Direct Instruction sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa The Use of Chatbot Media in the Direct Instruction Learning Model as an Effort to Improve Student Learning Outcomes. 1.

Taqwa, A. Z., Rachmadyanti, P., Pd, S., & Pd, M. (n.d.). Pengembangan Wachabot (Whatsapp Chatbot) Sebagai Asisten Belajar Peserta Didik Materi Perjuangan Melawan Penjajahan Belanda Dan Jepang Kelas V SD.