PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS WEBSITE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA

Main Article Content

Muhammad Yunus
M Riski Ardiansyah
Jufri Jufri
Adyanata Adyanata
Agung Setiawan
Rina Wati Rina

Abstract

This study aims to determine the effect of web-based learning on student learning outcomes. Learning outcomes are the achievement of student development standards to participate in learning activities over a certain period of time. Learning outcomes can measure students' ability to set learning objectives. This research was conducted at SMKN 2 Rambah using a website-based learning model. The purpose of this research is to reveal and analyze the learning process using the website. The method used in this study is the method by collecting data to answer questions using a qualitative research approach. The targets in this study were 20 TKJ students. The results of the study show that website-based learning has less effect on student learning outcomes. During learning students are effective in learning and students understand the material displayed. The results of the study show that the website-based learning process is effective in improving student learning outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
M. . Yunus, M. R. . Ardiansyah, J. Jufri, A. Adyanata, A. . Setiawan, and R. W. Rina, “PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS WEBSITE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA”, JUKANTI, vol. 6, no. 2, pp. 21–32, Nov. 2023.
Section
Artikel

References

Anita Azmi, R., Rukun, K., & Maksum, H. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Administrasi Infrastruktur Jaringan. Jipp, 4(2), 303–314.

Aryaningrum, K. (2016). Pengaruh pembelajaran berbasis web (e-learning) terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran geografi kelas xi di sma negeri 9 Palembang. Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 10(2), 154–162.

Elga, B., & Dewi, K. (2020). Efektivitas Penggunaan Media E-learning Berbasis Website Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Chemistry in Education, 9(2), 77–82.

Fitriah, D., & Mirianda, M. U. (2019). Kesiapan Guru Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Berbasis Teknologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri, 148–153.

Islamiyah, M., & Widayanti, L. (2016). Efektifitas Pemanfaatan E-Learning Berbasis Website Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa STMIK Asia Malang Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia, 10(1), 41–46. https://doi.org/ISSN: 0852-730X

Januarisman, E., & Ghufron, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas Vii. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 166. https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.8019

Kurniawan, F. A. (2017). Pengaruh pembelajaran berbasis web terhadap motivasi dan hasil belajar siswa Kelas X SMA Negeri Paguyangan pada Mata Pelajaran Fisika Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains Journal, 6(1), 1–7.

M Nur, M. D. (2021). Pengaruh Pembelajaran Online Berbasis Website Elearning Madrasah Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X Ipa Man 2 Kota Palu. Paedagogia: Jurnal Pendidikan, 10(2), 1–20. https://doi.org/10.24239/pdg.vol10.iss2.159

Purmadi, A., & Surjono, H. D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Berdasarkan Gaya Belajar Siswa Untuk Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 151. https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.8285

Rahmawati, D., & Hidayati, Y. M. (2022). Pengaruh Multimedia Berbasis Website Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2367–2375. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1465

Rhamandica, C., Wonorahardjo, S., Arief, M., Kimia, P., & Malang, P. N. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Web Jurusan Kimia Pada Materi Kimia Inti Dengan Kemampuan Self Regulated Learning. Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(10), 1891–1896.

Rusman, M. P., & Cepi, R. (2012). Belajar dan pembelajaran berbasis komputer. Bandung: Alfabeta.

Sadevi, L. W. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Web Terhadap Hasil Belajar Ranah Psikomotor Siswa Pada Mata Pelajaran Pembuatan Pola Di Smkn 6 Surabaya. Jurnal Da Moda, 1(1), 6–11. https://doi.org/10.35886/damoda.v1i1.50

Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Daring I. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.

Sugiyono, S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif Kuantitatif Dan R&D. In Bandung: Cv. Alfabeta.

Sujanem, R. (2012). Pengembangan Modul Fisika Kontekstual Interaktif Berbasis Web untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA di Singaraja. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 1(2), 103.